×

Obiecte de cultură generală Nr. 2


Șef catedră: Poștaru Marina – profesoară de Limba și literatura română, grad didactic II

 

Membrii catedrei:

Coţet Vasile – profesor de Ştiinţe socio-umane, grad didactic I

Rusnac Tatiana – profesoară de Ştiinţe socio-umane, grad didactic superior

Ghenciu Maria – profesoară de Limba şi literatura rusă, grad didactic I

Bezman Veronica – profesoară de Limba engleză,  grad didactic II

Mocan Maria – profesoară de Limba franceză, grad didactic II

Tecuci Tatiana -profesoară de Limba şi literatura română,grad didactic II

Pană Natalia – profesoară de Limba franceză

Șerepera Olga – profesoară de Limba engleză

Voicu Cristina – profesoară de Comunicare și psihologie medicală

 

 

 

Problema de studiu pentru anul 2018-2019

 

„Evaluarea-componenta esenţială a procesului instructiv-educativ”

 

 


Obiectivul major al catedrei

 

,,Asigurarea calității educației prin elaborarea și utilizarea tehnologiilor moderne orientate spre dezvoltarea personalității creatoare și autonome a elevului.”

 

,,În tendința de a realiza o educație de calitate, ne propunem asigurarea la nivelul catedrei a unui climat colegial, favorabil pentru desfășurarea activităților didactice eficiente și moderne.

Profesorii catedrei sunt preocupați  ca elevii să-și dezvolte gîndirea critică și să fie orientați spre a învăța cum să învețe, în mod inteligent, eficient și creativ. Dar sarcina primordială a fiecărui profesor rămâne formarea de competențe disciplinare.

Tinerilor implicați în formarea profesională li se oferă o serie de repere teoretice și metodologii didactice interactive eficiente de învățare și de organizare a învățării autoreglate.

Vom continua acțiunile de modernizare a conținutului procesului instructiv, în spiritul formării unor absolvenți de valoare care posedă competențe afectiv-atitudinale, interpersonale, civice, morale. Împreună vom contribui la afirmarea și succesul fiecărui elev ca specialist, ca personalitate, ca om.”

 

 

Bulici Valentina – Metodist

 

 

„Profesorii catedrei „Obiecte de cultură generală Nr. 2” joacă un rol important în modernizarea și realizarea obiectivelor educaționale. Sunt personalități de înaltă valoare pentru Colegiul de Medicină, cadre didactice cu experiență bogată în formarea elevilor pe plan profesional și pregătirea către viață . Ei posedă competențe de lucru cu elevii veniți din toate localitățile țării, contribuie fructuos la socializarea lor cu tradițiile instituției, ale comunității în care trăiesc, consolidează relațiile cu părinții și după necesitate cu rudele apropiate, în lipsa părinților.

 Doresc colegilor mei creativitate, răbdare, abnegație, succese și realizări permanente în misiunea lor grandioasă de formare a viitorilor asistenți medicali.”

 

 

Coteț Vasile – Șef Secție Educație


       Întrunirea metodică republicană-21 martie 2019

Pe data de 21 martie în incinta Colegiului de Medicină Cahul s-a desfăşurat Întrunirea metodică republicană a cadrelor didactice la disciplinile socio-umane din Colegiile de Medicină cu genericul: ,,Dezvoltarea şi evaluarea competenţei de a învăţa să înveţi prin prisma învăţării centrate pe elev”.

În cadrul întrunirii au  fost prezentate lecţii publice la:

1) Disciplina- Limba şi Literatura română, subiectul lecţiei: ,,Motivul mamei în creaţia lui Grigore Vieru” (Anul III) – demonstrată de Poştaru Marina, profesoară de limbă şi literatura română, grad didactic II.

2)Disciplina- Istoria Românilor şi Universală, subiectul lecţiei: ,,Obţinerea independenţei României”(Anul II) – demonstrată de Rusnac Tatiana, profesoară de istorie, grad didactic superior.

Întrunirea metodică s-a încheiat cu prezentarea activităţii extracurs: ,,La Cahul e mai dulce soarele”, organizată de către Coteţ Vasile – şef secţie educaţie CMC şi Tecuci Tatiana – profesoară de limbă şi literatura română.


 Zilele catedrei 

12.02. – 16.02.2018


,,Le Francais est une chance”

 

În data de 15 februarie 2018 a avut loc conferința ,,Le Francais est une chance”, organizată de către Pană Natalia – profesoară de limba franceză, împreună cu elevii grupei Am-23.

În cadrul acestei conferințe s-a discutat despre importanța limbii franceze la nivel internațional. Elevii au adus în discuție oportunitățile pe care le creează această limbă. A învața limba franceză înseamnă  practic, a dobândi o bogăție suplimentară și a te deschide către noi orizonturi, personale și profesionale.

De apreciat au fost competențele de comunicare în limba franceză a elevilor care ne-au demonstrat că limba franceză este și va rămâne o limbă valoroasă și utilă.

Adresăm sincere felicitări profesoarei care nu încetează să valorifice bogăția și frumusețea acestei limbi, încurajându-i permanent pe elevi în procesul de predare-învățare, în vederea creșterii nivelului lor de motivație pentru învățarea limbii franceze.

 


 

Valentine`s Day 2018 – Ziua Îndrăgostiților

 

În fiecare an, în ziua de  14 februarie este sărbătorită în multe părți ale lumii ,,Sfântul Valentin”, iar îndrăgostiții obișnuiesc să-și dăruiască felicitări, dulciuri sau flori.

Spiritul acestei sărbători s-a simțit și în colegiul nostru în cadrul unei activități extrașcolare organizată de către Șerepera Olga și Bezman Veronica – profesoare de limba engleză. Elevii au participat la concursul Valentine’s Day oferind mesaje de apreciere celor pe care îi admiră. Aceștia și-au împărtășit sentimentele cu persoanele dragi lor. 

,,Ființa noastră este Iubire

Iubirea naște Spiritul măreț…”


100 de ani de la Unirea Basarabiei cu România

 

,,Suntem urmașii Daciei creștine

Uniți în libertate pentru veci …”– ecoul acestor versuri a răsunat la 14 februarie 2018, în cadrul conferinței științifice ,, 100 de ani de la Unirea Basarabiei cu România”, organizată de către Rusnac Tatiana, profesoară de științe socio-umane, împreună cu elevii grupei AM-33.

Basarabia a fost prima provincie românească, în 1918, care a proclamat Unirea, prin votul deputaților din Sfatul Țării de la Chișinău, declanșând astfel procesul de constituire a României Mari.

Instituirea zilei de 27 martie ca zi de sărbătoare este un semn de recunoștință pentru cei care au luptat și s-au sacrificat pentru România întreagă, pentru limba română și libertate.

,,Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie,

Țara mea de glorii, țara mea de dor?…

Fiii tăi trăiască numai în frăție

Ca a nopții stele, ca a zilei zori.”


„Grigore Vieru – lacrima de dor a Basarabiei”

 

În data de 13 februarie 2018, în cadrul unei serate literar-artistice cu genericul „Grigore Vieru – lacrima de dor a Basarabiei” organizată de către Rusu Cristina, profesoară de Limba şi literatura română,  împreună cu elevii grupei AM 23,  a fost marcată ziua naşterii marelui poet naţional – Grigore Vieru.

 Grigore Vieru este mai mult decât un poet, el este un destin, o rugăciune şi o rugăminte la reconstruirea ideii de unitate naţională, sub egida limbii române. El arde veşnic pentru lumina neamului nostru şi nu este altcineva decât lumina basarabenilor.

 „Dacă visul unora a fost ori este să ajungă în cosmos, eu viaţa întreagă am visat să trec Prutul”,  această destăinuire serveşte drept dovadă că Vieru rămâne veşnic – poetul cetăţii. Pentru harul cu care a fost înzestrat, lumea îl divinizează,  îl plânge Nistrul, codrul, Prutul, cerul, lumea, dar lacrimile aceastea nicicând nu ne vor şterge amintirea despre poetul exponenţial.

 

Cu tristeţe noi vom fi întotdeauna cu gândul la poet şi-n inimile noastre el va trăi mereu, iar numele său va dăinui peste veacuri prin lumina poeziei sale!

 


Preocupări pentru dezvoltarea profesională

 

Necesitatea fiecărui profesor este de a se perfecționa sistematic și continuu. Unul dintre aspectele dezvoltării profesionale sunt asistările reciproce. Fiecare profesor trebuie să aibă un spirit liber, să fie o personalitate deschisă, flexibilă și creatoare de valori. Acesta trebuie să tindă spre eficiență, spre inovație optând pentru schimbul de experiență în activitatea lui pedagogică. 

Obiectivul major al asistărilor reciproce este schimbul de experiență în perspectivă educațională, constituit prin cercetare, creare, aplicare – toate acestea fiind preocupări pentru dezvoltarea profesională.

În acest scop, în data de 24 ianuarie, profesorii: Rusnac Tatiana, Bălcănuță Elena și Musteață Aliona au asistat la o lecție de Limba și literatura română cu subiectul ,,Povestea cu privighetoarea” de Mihail Sadoveanu, prezentată de profesoara Poștaru Marina, împreună cu elevii grupei AM – 33.

,,În urma asistării la ora de Limba și lit. română cu subiectul ,,Povestea cu privighetoarea” de Mihail Sadoveanu, am făcut unele constatări ce-mi permit să-mi exprim punctul de vedere față de activitatea didactică a profesoarei Poștaru Marina.

Pe parcursul lecției asistate am apreciat  în mod deosebit, mobilitatea profesoarei, motivarea și implicarea elevilor în activitate. Din punct de vedere strategic, lecția a avut o densitate favorabilă pentru stimularea interesului cognitiv al elevilor și crearea situațiilor de învățare. Profesoara a reușit să trezească și să mențină atenția și implicarea elevilor, a fost receptivă la capacitățile, interesul și emoțiile lor diferite .”

 

Musteață Aliona – șef secție Nr.2, profesoară de BȘN, gr. didactic II

 

,,M-a impresionat lecția predată de profesoara Poștaru Marina. Vorbirea ei clară și expresivă a creat în clasa de elevi o atmosferă plăcută  relaxantă și prietenoasă. S-a observat un parteneriat real cu elevii prin stilul de predare pozitiv și elegant, prin implicare permanentă, dialog contructiv și spirit de echipă.

Subiectul lecției a fost prezentat elevilor cu imaginație și originalitate. Tehnicile de predare au fost variate, corespunzătoare conținutului predat și momentelor lecției.

Apreciez la profesoara de limba și lit. română, acuratețea lingvistică, cultura înaltă a comunicarii și simțul responsabilității pentru atitudine.”

 

Rusnac Tatiana – profesoară de Ştiinţe socio-umane, gr. didactic superior

 

 


Iubitori de Valori Culturale 

 

Elevii grupei AM-16 a Colegiului de Medicină Cahul, împreună cu dirigintele Coteț Vasile – profesor de Ştiinţe socio-umane au vizitat Muzeul Ținutului Natal din Municipiul Cahul. Aceștia au rămas încântați de materialele și obiectele naturale și arheologice descoperite de savanții moldoveni. Informațiile științifice vor fi utilizate în cadrul obiectelor de studii.

Încurajăm astfel de activități cu elevii pentru a le insufla dragostea față de valorile spirituale ale neamului nostru.


 

„Moldova sunt eu, eşti tu, este ceea ce iubim! „

 

A avea o Patrie înseamnă a avea totul – trecut, prezent, viitor. Patria este un loc pitoresc, ascuns în sânul dealurilor unde stejarii vânjoşi stau mereu de veghe, unde soarele luminează la fel ca o mamă iubitoare care te aşteaptă mereu pe prispa casei unde ţi-ai petrecut cele mai fericite şi tainice clipe – copilăria. Patria sunt lanurile de grâne, unde te jucai adesea fiind copil, este izvorul dulce a cărui apă îţi potoleşte setea până şi în cele mai călduroase veri, este soba de care te rezemi atunci când afară e ger aprig, Patria este ţinutul unde te-ai trezit pe lume.

A-ţi iubi şi cunoaşte ţara este o datorie! În scopul  trezirii în inimile noastre a dragostei şi a respectului faţă de ţară, de neam, de  frumoasele meleaguri unde ne-am născut, în care am rostit pentru prima oară cele mai dulci cuvinte, în care am râs şi am plâns, pe data de 7 noiembrie 2017 a fost organizată serata literar-muzicală cu genericul ” Moldova sunt eu, eşti tu, este ceea ce iubim”, de către profesoara de limba şi lit. română, Rusu Cristina, împreună cu elevii grupei AM 15.

 

„Moldova este patria străbunilor mei, dar şi locul în care mă simt cel mai bine. Pentru mine, Moldova reprezintă şi va reprezenta pentru totdeauna „acasă”, indiferent de zările spre care mă vor purta paşii, patria mea, Moldova, va fi mereu în inima şi în sufletul meu.”

Patria e inima ta. Patria eşti chiar tu!

 

 

 


În scopul perfecționării măiestriei profesionale…

 

 

Viețuim într-un mediu ce abundă în schimbări, iar ca suprasolicitarea inovațiilor să nu oprime procesul educațional, ține de datoria noastră să desăvârșim strategiile de perfecționare a resurselor umane implicate în acest  proces.

Schimbările sociale actuale constituie forța motrică  a perfecționării sistemului educațional care, la rândul său nu poate fi realizat fără  dezvoltarea profesională a cadrelor didactice.

Calitatea educației depinde de calitatea instruirii profesionale. Pentru a produce o schimbare este nevoie numaidecât de perfecționare.

În acest scop, profesorii de limbi moderne din Colegiul de Medicină – Bezman Veronica, Șerepera Olga și Pană Natalia au participat la seminarul instructiv-metodic cu genericul ,,Formarea competențelor transdisciplinare în cadrul orelor de limba engleză”, care s-a desfășurat în incinta L.T. ,,D.Cantemir” din or. Cahul, în data de 25.10.2017.

,,Am rămas profund impresionată de toate activitățile desfășurate în cadrul acestui seminar raional.

În urma discuțiilor referitoare la Abordarea inter/transdisciplinară a materiei de studiu – context pentru formarea competențelor, mi-am trasat noi obiective în predarea inter/transdisciplinară, ca mod de organizare a învățării eficiente. Spiritul inter/transdisciplinar poate fi considerat un indiciu al procesului de modernizare. El însemnă viziune globală și spirit de echipă.

Cu siguranță, informațiile obţinute mă vor ajuta să progresez, să lichidez unele lacune profesionale, pentru a păși mai aproape de scopul stabilit.”

A menționat Bezman Veronica, profesoară de limba engleză

 

 


Diplome de merit pentru colegii noștri

 

Cu prilejul Zilei profesionale a lucrătorilor din învățământ, membrii catedrei  ,,Obiecte de cultură generală Nr. 2”, Coteț Vasile și Rusnac Tatiana – profesori de istorie și științe socio-umane au obținut diplome de merit din partea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, pentru activitate remarcabilă în domeniul educației, vocație, măiestrie profesională și devotament în cultivarea valorilor naționale și universale.

 

 

 

 

Adresăm sincere felicitări colegilor noștri, urându-le cât mai multe succese profesionale. Ne bucurăm alături de ei pentru toate performanțele obținute, pentru devotamentul și sacrificiul de care au dat dovadă în nobila carieră. Le mulțumim pentru munca depusă și implicarea exemplară în activitatea catedrei.